PODIUM

WORKSHOPS PODIUMKUNSTEN

Onder podiumkunsten vallen grofweg de drie disciplines theater, dans en muziek, welke uiteraard weer en diversiteit aan subdisciplines kennen. Hieronder een greep uit ons aanbod:

DANS

De diverse dansdocenten van SCRIPT geven les in alle dansstijlen. Van dansexpressie, waar het gaat om beleving en verhaal, naar moderne dans, hiphop, streetdance en showballet. Alle lessen beginnen in ieder geval met een warming up en eindigen met een cooling down. Ook wordt er altijd gewerkt aan (een hele of een stukje van) een echte choreografie.

STIJLEN

  • Moderne dans
  • Jazz
  • Showballet
  • Hip Hop
  • Streetdance
  • Stepping

 Dansexpressie

Bij dansexpressie – ook wel danstheater – gaat het naast ritme en beweging ook om beleving en het verhaal. Je drukt je emoties uit en vertelt een verhaal. De muziek speelt hierbij een belangrijke rol, want die kan de danser leiden in het uitdrukken en beweging geven aan zijn verhaal of emoties.

THEATER

Poppenspel

Deze workshop bestaat uit twee delen.  In een beeldende les maken de leerlingen een eigen handpop. Van een sok, oude want of oven-handschoen maken de leerlingen een echte handpop. Ze mogen zelf weten hoe deze handpop eruit komt te zien en hoe hij heet, maar belangrijk is wel dat de handpop een echt typetje is en voldoende mogelijkheid biedt voor beweging en spel.

In deel twee van deze workshop gaan de leerlingen namelijk aan de slag met poppenspel. Op bezoek komt een poppenspeler die de kinderen alles leert over de techniek van het poppenspel. De les start met een korte act van de pop, waarna de kinderen uitleg krijgen en zelf aan de slag gaan. Aan het einde van de les kan er natuurlijk een mooi optreden gegeven worden met alle verschillende typetjes en karakters.

Toneelavontuur

Doen alsof je iemand anders bent of ergens anders bent. In deze workshop gaan de leerlingen op avontuur door het fantasiebos van toneelspelen. Aan de hand van de verhalen die verteld worden spelen de kinderen toneel en duiken in een rol en niet alleen wordt er toneel gespeeld er wordt ook gedanst en soms zelfs gezongen. Het is een feestelijk avontuur van beleven en ontdekken.

Clowning

Pip de clown komt in de klas voor een lesje theater en clowning. Wat betekent het om clown te zijn, wat moet je er allemaal voor kunnen, waar moet je op letten? Aan de hand van een korte act van Pip, leren de kinderen over clowning.

Acteren

Bij de workshop acteren draait het echt om het toneelspelen zelf. De leerlingen gaan aan de slag met diverse speloefeningen en duiken in verschillende rollen. Hierbij wordt veel gebruik gemaakt van improvisatie, maar wordt ook gewerkt met tekst.

Kleinkunst

Kleinkunst is persoonlijk. Er is geen script of vaste scene. Er zijn alleen persoonlijke of zelf verzonnen teksten en verhalen. Kleinkunst is beter bekend als cabaret en gaat om het vertellen van een eigen verhaal. Dit kan enkel in spel, maar ook met zang en muziek. De leerlingen gaan aan de slag met het maken van een eigen stukje theater, bestaande uit een zelf bedacht of zelf meegemaakt verhaal (monoloog). Ook is er de mogelijkheid om aan een liedje te schrijven.

Musical

In de musicalworkshop wordt gewerkt aan meerdere disciplines. De combinatie van zingen, spelen en bewegen wordt gemaakt en de leerlingen leren over de samenwerking hiertussen bij een musical. Vervolgens wordt er gewerkt aan een minimusical welke de kinderen met elkaar zullen spelen.

 

MUZIEK

Muziekavontuur

Samen met de muziekdocent gaan de leerlingen op ontdekking. Er wordt muziek gemaakt met de ukelele, geteld op muziek en gezongen over kabouters. De kinderen gaan op klankonderzoek en leren op speelse wijze over zingen en muziek.

Geschikt voor de allerkleinsten in groep 1 tot de kinderen met al wat meer ervaring in groep 3. De workshop wordt aangepast op het niveau van de leerlingen, maar centraal staat muziek maken, ontdekken en zingen.

 Muziekbeschouwing

De leerlingen maken kennis met diverse muziekstijlen. Door middel van het beluisteren van verschillende muzikale nummers en de uitleg en opdrachten hierbij verbreden zij hun kennis op dit gebied. Na het beluisteren en bespreken van deze nummers wordt er een brug gemaakt naar muzieknummers en instrumenten die populair zijn bij de leerlingen. Ook deze worden besproken, waarna de leerlingen aan de slag gaan met het zich eigen maken van een gekozen nummer door hier eigen instrumentale geluiden aan toe te voegen.

Singing/Songwriting

De leerlingen maken kennis met de opzet, structuur en inhoud van muzieknummers en leren hun verhaal en emoties te vertellen met een zelfgeschreven tekst. In deze workshop laten de leerlingen zich inspireren door bestaande muziek en gaan aan de slag met autobiografische teksten welke zij bewerken tot een persoonlijk muzieknummer. Er wordt gewerkt met muziekstijlen die populair zijn bij de leerlingen. Een extra mogelijkheid in deze workshop is om te werken met een voor de school of klas gecomponeerd muzieknummer dat door de leerlingen wordt ingezongen en opgenomen.

Muziekperformance

In deze workshop wordt gewerkt aan diverse muzieknummers (mogelijk waar de klassen al eerder mee bezig zijn geweest). Aan alle nummers zal aandacht besteed worden in de vorm van kort doornemen en tips geven bij het instuderen en de uitvoering ervan. Één van deze nummers zal uitgekozen worden om aan het einde van de les te presenteren in de vorm van een kant en klare presentatie. Bij dit nummer zal gewerkt worden aan samenzang, podiumpresentatie (plaatsing, beweging, beleving), zangtechniek, stijl en uitvoering.

Stepping

Stepping is een vorm van bodypercussie. Hierbij wordt het lichaam gebruikt als instrument en volgens een choreografie geluid gemaakt in een bepaald ritme. De leerlingen maken kennis met percussie en leren het gebruik van hun eigen lichaam hierin. Met dit inzicht leren zij buiten de bekende kaders te denken. Een muziekinstrument is niet enkel een gitaar, drumstel of piano. Dit kan ook een pan, pollepel of het eigen lichaam zijn. Muziek schuilt in meer dingen, dan de bekende instrumenten. Gewerkt wordt hierbij aan een choreografie waarbij de leerlingen een muzieknummer maken in vorm van bodypercussie.

 Urban Poetry & Rap

In de workshop Rap leren de leerlingen over Rap en Hiphop, de geschiedenis hiervan, wat het met elkaar te maken heeft en welke kunstvorm het is: muziek of taal? Na deze theoretische inleiding wordt gestart met werken aan een persoonlijke rap. Wat is hiervoor nodig? Moet je dan goed kunnen rijmen, goede beats kunnen maken of mooie teksten verzinnen? Samen met rapper Akkefiets of Jae gaan de leerlingen daarmee aan de slag. Ze leren rappen zoals een echte rapper dat doet en schrijven persoonlijke rapteksten.

Live Music Sampling

Onder begeleiding van zangeres en muzikante Maartje gaan de kinderen in als echte DJ’s in groepjes of individueel aan de slag met een nanopad. Dit is een opname-apparaat waarmee live geluiden en muziekjes opgenomen kunnen worden. Zelf gemaakte muziek (met instrument of door zang, beatboxen, klappen), bestaande muziekjes en geluiden, alles kan live worden opgenomen en samen met elkaar gemaakt worden tot een eigen en uniek muzieknummer.